🌼 در هفته #اول مهر لازم است من معلم نسبت به:
🔹جانمایی بچه ها در کلاس
🔸شناسایی اسمی تک تک بچه ها
🔹تکمیل جدول شماره 1 دفتر مدیریت کلاس
🔸ارائه ی برنامه هفتگی به تک تک بچه ها
🔹بررسی فرم الف پیشرفت تحصیلی تک تک بچه ها
🔸تهیه و مدیریت تجهیزات آموزشی کلاسی
🔹برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی به منظور ارزشیابی آغازین(ورودی) و تعیین نقطه ی شروع آموزش هر درس
💡اقدام آگاهانه داشته باشم ...
🌼در هفته #دوم مهر لازم است من معلم نسبت به:
🔸ثبت مشخصات بچه ها روی پوشه کار و نصب نشانه ی خاص مثل عکس مثل نقاشی، مثل هر نشانه ی انتخابی دانش اموز در شیرازه ی پوشه های کار با مشارکت دانش آموز و در صورت امکان والدین آنها در کلاس و در یک زنگ خاص
🔹پر کردن فرم برگ شرح حال پوشه کار
🔸تکمیل جدول بودجه بندی دفتر مدیریت کلاس بر اساس میانگین عملکرد بچه های کلاس
🔹ثبت برنامه هفتگی در دفتر مدیریت کلاس
🔸برگزاری آزمونک بعد از هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف اقدام لازم به عمل آورم
🌻در هفته #سوم مهر لازم است من معلم نسبت به:
🔹برنامه ریزی به منظور برگزاری جلسه عمومی توجیهی برای والدین
🔸ثبت غیبت دانش آموزان در جدول شماره 6
🔹برگزاری آزمونک بعد از هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف
🔸شناسایی و تشکیل گروه های یادگیری دانش آموزی در کلاس اقدام لازم به عمل آورم
🌼در هفته #چهارم مهر لازم است من معلم نسبت به:
🔸برگزاری جلسه عمومی توجیهی برای والدین
🔹ثبت غیبت دانش آموزان در جدول شماره 6
🔸برگزاری آزمون تراکمی(به معنای طرح پرسش از درس هایی که تا پایان مهر تدریس شده)
🔹برگزاری آزمونک بعد از تدریس هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف
🔸مدیریت گروه های یادگیری دانش آموزی در کلاس
🔹آموزش دانش آموزان در خصوص چگونگی بررسی شواهد پیشرفت تحصیلی و تکمیل فرم خود ارزیابی از پوشه کار(گامی هدفمند در جهت یادگیری و تقویت مهارت های فراشناختی)
🔸آموزش دانش آموزان در خصوص چگونگی همسال سنجی(گامی هدفمند در جهت یادگیری و تقویت مهارت های فراشناختی) اقدام لازم به عمل آورم
🌼و بالاخره قبل از ماه آبان، لازم است من معلّم نسبت به:
🔸آماده سازی پوشه کارها و تحویل به بچه ها تا فرم خود ارزیابی ماه مهر را تکمیل کنند.
🔻با این کار، ضمن تقویت مهارت فراشناختی به دانش آموز امکان می دهد تا شاهد رشد و پیشرفت خود باشد و درنتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس او میگردد؛
🔻امکان می دهد تا اشتباهات خود را بشناسد و اصلاح نماید.
🔻این کار، توان ریسک کردن، نهراسیدن از اشتباه، جرئت پذیرش اشتباه و اصلاح آن را به وی میدهد. به این ترتیب دانشآموز را در فرآیند آموزش خود سهیم می سازد.
🔻فرصت می دهد تا بین آموختههای قبلی و جدید خود ارتباط برقرار کند و «مهارت خودارزیابی» که از بنیادیترین اصل از اصول تعلیم و تربیت است را در دانش آموز تقویت نماید.
🔻امکان می دهد تا از طریق ارائهی پوشه کار، میزان توانایی ها و دانش خود را مستند سازد.
🔻امکان میدهد تا غیرمستقیم در فرآیند یادگیری مفاهیم درسی خود، سهیم گردد
امکان می دهد تا با انتخاب و قرار دادن نمونه کارهایش در پوشه کار خود، فرصت تمرین برای تصمیمگیری های آگاهانه و قضاوت مسئولانه پیدا نماید.
🔹دعوت موردی از والدین دانش آموزانی که ایست یادگیری دارند، و مطلع نمودن آنها از وضعیت عملکرد فرزندشان و درج این دعوت در فرم شماره 7 دفتر مدیریت کلاسی
🔸برگزاری آزمون تراکمی(به معنای طرح پرسش از درس هایی که تا پایان مهر تدریس شده)
🔹مدیریت گروه های یادگیری دانش آموزی در کلاس
📚 منبع: کتاب صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری؛ صفحه 117)
🔸احتمالا اکثر ما بیشتر سالهای زندگیمان با خواندن و نوشتن و ارائه دادن یا حل مساله و تمرین سعی بر یادگیری داشتهایم. اما آنچه یاد گرفتهایم، یا پس از گذشت زمان کمرنگ شده و آن را فراموش کردهایم!
🔹️طبق این هرم بهترین روش برای یادگیری یک موضوع، آموزش آن به دیگران است. نیازی نیست که حتما معلم باشیم، با آموزش آموختههایمان به افراد نزدیک و دوستان و یا حتی به صورت مجازی میتوانیم از یادگیری خودمان مطمئن شویم و به دیگران نیز کمک کنیم.
✅کانت مینویسد: «یکی از اصول تعلیم و تربیت که همواره باید مورد توجه دستاندرکاران برنامههای تربیتی باشد، این است که کودک نباید تنها بر حسب وضع فعلی نوع بشر پرورش یابد، بلکه باید او را بر اساس شرایط آینده تربیت کرد. معمولاً والدین، فرزندانشان را تنها برای اینکه با شرایط موجود زندگی سازگار باشند، تربیت میکنند و حال آن که میبایست به آنان تعلیم و تربیت مناسب تری داد تا بتوانند فرزندان آینده باشند».